top of page
  • zaczytanaewelka

15 pytań do....


15 pytań do Jacka Getnera........


Serdecznie zapraszam do przeczytania wywiadu z człowiekiem wielu talentów:

pisarz,scenarzysta,dramaturg, laureat wielu konkursów pisarskich i dramaturgicznych.

Autor scenariuszy do kilkuset odcinków różnych seriali telewizyjnych i dialogów do fabularnych gier komputerowych....


1. Człowiek wielu talentów: pisarz, scenarzysta, laureat wielu konkursów pisarskich.... Jaki prywatnie jest Jacek Getner?

Prywatnie najbardziej czuję się mężem i ojcem. I to są dwie najważniejsze funkcje w których obecnie się spełniam. Pewnie dlatego choć bywam duszą towarzystwa to najbardziej lubię siedzieć z moją rodziną w domu, grać w różne gry, czytać wspólnie książki. Albo też nie robić kompletnie nic ale z bliskimi obok.


2. W jaki sposób rozpoczęła się pańska kariera pisarza? Czy początki były bardzo trudne?

Myślę, że te początki zawsze bywają trudne i nikomu nie jest się łatwo przebić. A moja kariera, czy może raczej przygoda z pisaniem, zaczynała się powoli, etapami. Najpierw od wierszy, które zacząłem dla kogoś pisać, potem przez teksty reklam, które tworzyłem jako copywriter. Wreszcie krótkie opowiadania, które publikowałem na blogu, sztuki pisane na konkursy, aż do scenariuszy seriali telewizyjnych i opowiadań do pism kobiecych. I w końcu gdzieś pomiędzy zaczęły się pojawiać książki, które wciąż nie są moją jedyną aktywnością pisarską.


3. Jak wygląda Pana zwykły dzień? Czy pogodzenie pisania z codziennymi obowiązkami jest trudne?

Do niedawna bardzo się starałem, żeby wyglądał jak zwykły dzień pracy, najlepiej pięć razy w tygodniu. Teraz jednak postanowiłem przenieść syna do edukacji domowej. Dlatego czasem w trakcie dnia muszę zamieniać się w nauczyciela a pisać mogę, gdy nie mam innych obowiązków domowych. Staram się nie myśleć o tym, czy to trudne czy nie. Po prostu wszystkie te rzeczy muszę zrobić i znaleźć na nie czas.


4. Co Pana fascynuje , zadziwia , szokuje?

Fascynuje, zadziwia oraz szokuje mnie naraz przede wszystkim to, do czego ludzie są zdolni posunąć się, żeby zyskać swoje pięć minut sławy. Nigdy tego nie pojmę, choć staram się to analizować niejednokrotnie w swoim pisaniu.


5. W jakich sytuacjach " dopada" Pana natchnienie i czy ma Pan ulubione miejsce do pisania?

Ponieważ zarabiam na pisaniu nie mam szansy czekać na natchnienie. Po prostu muszę usiąść i napisać to, co mi zlecono. Niespecjalnie zresztą wierzę w natchnienie. Wierzę raczej w dobrą formę pisarską, w której staram się wciąż utrzymywać. Ulubionego miejsca nie mam, wystarczy mi, że mogę gdzieś w miarę wygodnie usiąść. Ale zręby i konstrukcje historii bardzo lubię wymyślać w trakcie jazdy pociągiem😊

6. Jak Pan się czuje po napisaniu i wydaniu książek? Szuka Pan w księgarniach swoich tytułów?

Jestem zapewne próżny tak jak każdy przeciętny autor dlatego owszem, szukam swoich tytułów w księgarniach. Ale robię to nie tylko by zaspokoić swoją próżność lecz również mając świadomość, że książka to towar jaki inny i wysokość jej sprzedaży w niewielkim stopniu zależy od jej jakości, w dużo większym od tego, jak jest głośna a i tak najbardziej od tego jak jest dostępna w sprzedaży. Tak więc obecność w wielu księgarniach to po prostu przełożenie na ilość sprzedanych książek a nie tylko zaspokajanie próżności autora.

A jeśli chodzi o pierwszą część pytania to zwykle po napisaniu książki czuję się dobrze i jestem z niej zadowolony. Gorzej już zwykle bywa po jakimś czasie bo im dłużej czasu minie od napisania, tym bardziej krytyczny jestem wobec moich utworów😊

Za to zaraz po wydaniu książki odliczam tylko minuty do czasu aż jakiś uważny Czytelnik znajdzie w niej błąd i do mnie o tym napisze 😊

7. Czy lubi pan spotkania autorskie? Co Pan czuje mogąc wypisywać dedykacje dla konkretnego czytelnika?

Uwielbiam spotkania autorskie i czuję się na nich jak ryba w wodzie. A najbardziej lubię, jak mam trzy spotkania jednego dnia w których towarzyszy mi ta sama osoba przydzielona przez bibliotekę a po raz trzeci dostaje to samo pytanie. Wtedy zawsze się wysilam, aby za każdym razem odpowiedzieć trochę inaczej by ten jeden stały czytelnik się nie zanudził 😊

Za to nie przepadam za wpisywaniem dedykacji. Zawsze mnie to bardzo stresuję bo nie wiem, czy ona spodoba się Czytelnikowi i czy nie będzie zawiedziony. Ponadto mam okropny charakter pisma i nieraz potem sam muszę się chwilę zastanowić co też ja tej Pani wpisałem. Do tego nie potrafię robić dwóch rzeczy naraz a zwykle Czytelnicy chcą przy takiej okazji pogadać. A mnie się zdarza, że wpiszę do książki kawałek usłyszanego przed chwilą od Czytelnika zdania...


8. Jak reaguje Pan na recenzje , komentarze ma temat swoich książek?

Z wiekiem coraz lepiej. Kiedyś miałem do tego stosunek dość emocjonalny i zdarzało mi się, że chciałem coś komuś wytłumaczyć, powiedzieć, że się myli, że nie zrozumiał. Teraz wiem, że to nie ma sensu, bo każdy ma prawo do własnego odbioru książki, do jej zrozumienia bądź nie. A ja muszę się cieszyć z każdej opinii i tego, że ktoś poświęcił swój czas na czytanie moich książek i skrobnął choć kilka zdań.


9. Kto jest pierwszym recenzentem Pana prac?

Najczęściej czytelnicy z którymi jestem w kontakcie. Czasem jest to redaktorka poprawiająca moją książkę. Żonę wykorzystuję absolutnie wyjątkowo, gdy potrzebna mi jest jakaś opinia na bardzo szybko 😊

10. Czy bardzo przywiązuje się Pan do bohaterów swoich książek?

Ciężko mi odpowiedzieć na to pytanie. Z jednej strony tak, zwykle bardzo ich lubię i jak już ich raz wymyśliłem to chętnie przywołuję ich na kartach swoich książek po wielokroć. Z drugiej strony gdy widzę, że nie wnoszą oni już nic nowego do treści przesuwam ich gdzieś na dalszy plan bez skrupułów😊


11. Co Pana uszczęśliwia?

Rodzina, łapanie ryb, zbieranie grzybów, pisanie, zwycięstwa polskich sportowców. Dokładnie w tej kolejności.


12. Czy ma Pan swoje ulubione miejsce na Ziemii do którego chętnie powraca?

Jest kilka takich miejsc. Jest to pewne jezioro blisko morza. I dolina pod pięknym górskim szczytem. I jeden z lasów, gdzie znałem kiedyś każde drzewo. Generalnie bardzo przywiązuje się do miejsc co sprawia, że ciężko mi zmienić moje przyzwyczajenia wakacyjne.

13. Jaki gatunek książek najbardziej lubi Pan czytać ?

Książki historyczne z epickim oddechem. Teraz przerzucam się trochę na autobiografię co jest, wbrew pozorom, nieco pokrewnym gatunkiem.


14. Największe Pana literackie marzenie?

Bestseler, który sprzeda się w milionie egzemplarzy i zostanie przetłumaczony na dwadzieścia pięć języków 😉

15. Teraz to, co nas czytelników bardzo interesuje — co teraz dla nas Pan przygotowuje ?

Morderstwo w sielskiej atmosferze wakacyjnego odpoczynku pod tytułem „Podejrzany jak diabli”.


Bardzo dziękuję za udzieleniu wywiadu panie Jacku. Wspólnie z autorem zorganizowaliśmy Book Tour z książką "Pan Przypadek i Trzynastka" zapraszamy https://www.facebook.com/events/2113342535635185/

Dziękuję ...




12 wyświetleń0 komentarzy
Post: Blog2_Post
bottom of page